top of page
  • Writer's pictureליסה כהנא

מתכוננים לחזרה ללימודים

Updated: Mar 25, 2020


נשארו עוד שבועיים לסיום החופש הגדול. חלק מהילדים מתרגשים ומחכים לחזרה למסגרות, בעיקר אלה שלא קל להם להיות מחוץ למסגרת ושגרה, אבל לחלק מהילדים החזרה ללימודים מעוררת חשש רב ואף חרדה. יש ילדים שיודעים להסביר שהם מתרגשים מהחזרה וקצת מפחדים, אבל יש ילדים שלא יכולים להסביר מה הם מרגישים. החששות יכולים לנוע מההסעה בבוקר, ועד- מי יהיו החברים שלי והאם המורה תאהב אותי? אתם ההורים יכולים לנסות ולהקל על החזרה.

איך אפשר להקל על הילדים את החזרה לבית הספר?

אפשר להתחיל ולהתארגן ברמה הקונקרטית כמו- סידור התיק והקלמר, לעטוף את המחברות והחוברות, לכבס ולהכין חולצות תלבושות בארון. סידור חיצוני ירגיע את "הכאוס הפנימי", כשהילדים יראו שהכול מוכן ובמקום.

כדאי להתחיל לארגן את שעות השינה מחדש בצורה הדרגתית, כדי להכין את הגוף לקראת החזרה למסגרת.

ההכנה ברמה הרגשית תהיה שונה בין ילדים, אך הקו שצריך להוביל את ההורה לילד בגיל הגן וגם לתלמיד תיכון, היא ההבנה כי לילדים יש עולם רגשי עשיר וסוער ולא תמיד הם מזהים את הרגשות שלהם וגם לא יודעים לשיים ולהסביר במילים את החוויה גם אם הם מזהים אותה. הם עלולים להישאר עם תחושה עמומה של משהו גדול ומפחיד שאין לו שם וצורה. אנחנו יכולים לעזור בכך בעזרת משפטים קצרים עם מרכיב רגשי: "זה קשה ומלחיץ להתחיל בית ספר", "מבלבל להיות כל כך הרבה זמן בחופש ואז להתחיל שוב בית ספר", או "להתחיל לימודים זה כיף כי פוגשים חברים אבל גם עצוב כי כיף להיות בחופש ולקום מאוחר". עם ילדים שאוהבים לצייר אפשר לצייר את הכיתה או את התחושות, אפשר לצייר קומיקס עם בועיות מחשבה "אני מתרגשת", "אני עצוב".

ציוד לבית הספר כלי כתיבה חוברות מחשבון וסרגלים

ילדים מאוד אוהבים לשמוע סיפורים שלכם, שתפו אותם בחוויה דומה של התרגשות או התחלה "כשהתחלתי את כיתה א' הרגשתי..." תהיו אתם הפסיכולוגים של הילדים שלכם, ותנו להם את התחושה שמבינים אותם ומה שהם מרגישים הוא לגיטימי ומתאים. וכמובן, לילדים שאוהבים חיבוקים, לחבק כמה שיותר.

הרבה פעמים כשקשה לבטא רגשות, הגוף מדבר בשבילנו, כולנו מכירים את כאב הבטן לפני מצגת חשובה בעבודה...לילד שהבטן או הראש כואבים בבוקר של הראשון בספטמבר, אפשר להסביר שזה קשה להתחיל ללמוד והבטן מדברת בלי מילים את ההתרגשות. כל אחד ואחת מכירים את "הבטן הרכה" של הילדים שלכם, תנסו לדבר אותה בשבילם.

כמובן שאם אתם שמים לב שילדכם עסוק בחששות וחרדה בצורה מוגברת, מתקשה לחשוב על דברים אחרים, או אם יש שינוי התנהגותי, כמו בכי או התפרצויות זעם לא מותאמות, נדודי שינה, ואין שיפור, מומלץ לפנות לטיפול פסיכולוגי או רגשי, כדי לטפל בבעיה אפילו באופן נקודתי כדי לאפשר פתיחת שנה רגועה יותר.

אני אסיים בטיפ מנצח ששמעתי מתלמיד שמתחיל כיתה י': תמיד בתחילת כל שנה כשאני לחוץ, אני זוכר שתיכף יש את החופש של ראש השנה והחגים!

צודק.

שתהיה התחלה נעימה ומחזקת לכולנו!


13 views0 comments
bottom of page