top of page
  • Writer's pictureליסה כהנא

המלצה לספר- המוות חשוב לחיים

Updated: Mar 25, 2020


עטיפה של הספר המוות חשוב לחיים

"הילדים שלנו צריכים לגדול בתחושה שאוהבים אותם ללא תנאי, אך יחד עם זאת הם זקוקים גם למשמעת עקבית שלא מתבטאת בעונשים. זה נשמע קל, אבל זה לא קל, אפשר שלא לאהוב את ההתנהגות שלהם ובכל זאת לאהוב אותם"

המוות חשוב לחיים/ ד"ר אליזבת קובלר רוס

(כתר הוצאה לאור והוצאת ערן אבני )

אחת הדמויות המעניינות בעולם הפסיכיאטריה היא ד"ר אליזבת קובלר רוס, פסיכיאטרית אמריקאית ממוצא שוויצרי שעבדה עם חולים סופניים ובני משפחותיהם. ד"ר קובלר רוס חקרה במשך שנים את תחום ההתמודדות עם מוות, במהלכם פרסמה את חמשת שלבי האבל. מודל זה זכה להערכה ותפוצה רחבה בקרב פסיכולוגים, פסיכיאטרים, אנשי טיפול, והקהל הרחב.

קובלר-רוס טרפה את הקלפים כשהחלה לטעון שיש לבני האדם חלק רוחני שקיים לפני הולדתם וממשיך להתקיים אף אחרי מותם. הקהילה הפסיכיאטרית השמרנית הוקיעה את החוקרת שחרגה מן הקווים אך היא המשיכה לחקור את התחום ולפרסם ספרים ומאמרים על עבודתה הלא שגרתית.

ספר זה, שתורגם לעברית על ידי ירדן בר כוכבא, מביא סדרת הרצאות בנושאים אלו שנתנה ד"ר קובלר-רוס כמעט כלשונן, כולל תגובות הקהל ושאלותיהם. הקריאה קולחת ומרתקת ומעוררת מחשבה. באופן מפתיע, על אף היותו ספר העוסק במוות, הוא דווקא מעורר חשק לחיים. אחד המושגים שמקבל בספר טעם מחודש היא האמונה- בחיים, בטוב, ובכך שלכל דבר יש משמעות וסיבה. גם הדברים הקשים לא מתרחשים באקראי, ואולי בעיקר הם.

במוקד הספר לא עומדת השאלה מה בדיוק קורה אחרי המוות, אלא מה קורה בחיים עצמם. איך נעריך אותם, נכבד את עצמנו ואת אלה שאנו אוהבים ונחיה במודעות ובהערכה לטוב שיש בנו ובמי שסביבנו.

מומלץ לאנשי טיפול ומטופלים ולכל מי שמתעניין במעל ומעבר.

722 views0 comments
bottom of page